تـــــــــــــــوأم روحــــــــــــــــى

: مرحبا بك عزيزي الزائر. المرجوا منك أن تعرّف بنفسك لدخول المنتدى معنا. إن لم يكن لديك حساب بعد, نتشرف بدعوتك لإنشائه والمشاركه معنا

انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

: مرحبا بك عزيزي الزائر. المرجوا منك أن تعرّف بنفسك لدخول المنتدى معنا. إن لم يكن لديك حساب بعد, نتشرف بدعوتك لإنشائه والمشاركه معنا

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

مرحبا بكم فى منتديات توأم روحى

تقول انه اصابتك مصيبه؟اذا الف مبروووووك!!!!!

sunset
    sunset
    Admin
    Admin

البلد : تقول انه اصابتك مصيبه؟اذا الف مبروووووك!!!!! Eg10

تقول انه اصابتك مصيبه؟اذا الف مبروووووك!!!!! Empty تقول انه اصابتك مصيبه؟اذا الف مبروووووك!!!!!

مُساهمة من طرف sunset الثلاثاء 29 أبريل 2008, 9:43 am

زعلان منى بس والله ده مش قصدى ازعلك بس انا اقصد كده فعلا بجد الف الف مبروك!!!!!
    طب متزعلش وتعالى نتكلم بالعقل
    انت اصابتك مصيبه ؟طب احمد ربنا الاول بعدين نتكلم
    ايوه احمده قوى اصل دى نعمه واللهى بس للى يقدرها
    انا مش عايزاك تزعل منى انا عايزاك تحس اللى هقوله قبل ما تفهمه
    انت تحب انك تكون من اللى قال فيهم المولى عز وجل(ففتحنا عليهم ابواب كل شئ)
    تعرفهم ااااااااااه دول بقي اللى ربنا خلاص مش عايزهم ففتح عليهم كل الابواب بالخير او اللى هما يشفوه خير من مال واولاد وجااه وسلطه حتى اذا اطمانوا اخذهم الله اخذ عزيز مقتدر
    اااااااه شفت بقي ؟تحب تكون منهم ولا تحب من اللى يذكرهم ربنا دايما ويكون معاهم عشان ميستمروش في الغلط
    مش كده وبس لااااااااااااا ده كمان بيجزيهم في الاخره لو صبروا بافضل جزاء مسمعتش الايه اللى بتقول عن الصابرين يوفون اجورهم بغير حساب
    تخيل انت بقي الكريم لما يعطى
    مش مقتنع صح طب تعالى نشوف امثله بسيطه كده
    ابنك اوبنتك ماتت
    يقول الحديث القدسي في معناه ان الملائكه عندما يقبضون روح الولد يسالهم تبارك وتعالى وهو الاعلم
    قبضتم روح ابن عبدى قبضتم فلذه كبده فيقولون نعم يا رب فيقول ماذا قال فيقولون حمدك واسترجع
    (اى قال الحمد لله انا لله وانا اليه راجعون)
    فيقول ابنوا لعبدى بيتا في الجنه سموه بيت الحمد
    موت الابن شهيد
    تصرع كثير من الامهات وكتير بقي بيسالوا طيب ده مات شهيد وهيدخل الجنه طيب امه وابوه ذنبهم ايه
    ليه ربنا يحرق قلب امه عليه وهى هتستفيد ايه لما تخسر ابنها
    نرد عليهم ونقول ان الشهيد يغفر لابيه وامه ويشفع في اربعين من اهلهيا ترى ده مش كفايه مش يستاهل شويه صبر ويكون الجزاء الجنه واحنا عارفين ان الجنه صعبه المنال(وما يلقاها الا الذين صبروا وما يلقاها الا ذو حظ عظيم)
    فقدت بصرك
    انت تعرف ان ربنا قال ان العبد لو صبر اذا فقد بصره ليس له جزاء عند الله الا الجنه
    جالك سرطان او اى مرض خطير
    اكيد عارف ان مريض السرطان في اغلب الاقوال شهيد
    لكن مريض السرطان واصحاب الامراض الخطيره ممكن نقول فيهم كلام تانى لان الامراض الميؤس من شفائها دى بتكون بمثابه انذااااار
    وخلينا واضحين وواقعين
    هو في حد هيموت ناقص عمر ماهو جالوا المرض مجالوش كان هيموت في نفس العمر برده
    يبقي النعمه هنا ان جاله اللى يذكره بالموت طب بالله عليك مش احسن ما كان يموت فجاءه ويعالم كان هيكون على ايه وقتها
    وفى امثله كتير لو حمدنا ربنا اكيد هيجزينا بس لو ما شكرناش بقي انتوا عارفين
    ان صبرتم اجرتم وامر الله نافذ وان ما صبرتم ما اجرتم وامر الله نافذ
    مش الاحسن اننا نرضى بقي بقضاء الله والاهم ان يكون عندنا اليقين في رحمته بينا انتوا عارفين ان حتى الشوكه بناخد عليها اجر بغفران الذنوب بما بالك بمرض خطير او مصيبه كبيره
    حاجه اخيره بقي للبنات
    كل بنت بتقول اشمعن احنا اللى نحمل ونولد ونتعب في الولاده

عايز اقولك حاجه
    انتى تعرفي انك مع اول طلقه في الولاده بيتغفر ليكى كل ذنوبك
    تخيلي بقي بقالك 20 او 25 سنه بتعصى في لحظه كل ده يتمحى تماما
    بالله عليكى الغفران والجنه ميستهلوش التعب
    خلينا كلنا نقول الدعاء ده
    اللهم رضنى بقضاءك حتى لا احب تاخير ما عجلت ولا تعجيل ما اخرت
    وربنا يعنا كلنا على التحمل والصبر على المصائب اللهم امين

هاااااااا لسه زعلانين ولا خلاص انا بس عايز اقول كلمه اخيره اكيد ربنا لما يبتليك بمصيبه عايزك ترجعله عايزك تفكر وتراجع نفسك وتعيد حسباتك وده فضل من الله للتذكير لازم كلنا نحمد ربنا عليه
    اتمنى الموضوع ينال اعجابكم ومنتظره الردود flower flower

مواضيع مماثلة

-

الوقت/التاريخ الآن هو الأربعاء 01 مايو 2024, 11:33 pm